Hoppa till innehållet

EURO – LAMBRETTA JAMBOREE
Millstreet, Irland 19 – 21 juni
1998 Joakim , LCSTHLM.

Nio personer från Lambretta club Stockholm deltog i somras på årets största Lambretta- evenemang. Denna sommar var det Lambretta Club Ireland´s tur att anordna den årliga träffen. Målet för vår resa var The Green Glens Arena som är beläget i byn Millstreet norr om Cork. Deltagarantalet för årets träff var begränsats till 600 personer.

Söndag den 14 Juni

Med sex scootrar från Lambretta club Stockholm och en Chevy som följebil lämnade vi Stockholm. Det faktum att färjan från Göteborg till Harwich, först skulle avgå på måndag e.m. gjorde att vi tog god tid på oss. Framåt kvällen anlände vi till Göteborg där vi mottogs av Niklas Enander och hans flickvän Anna. Samma kväll sammanstrålade vi med scooterister från England och Tyskland som varit på classic scooterrun i Norge och som nu var på väg hem, respektive skulle vidare till Eurovespa i Holland. LCSTHLM vill här passa på att tacka Nicklas och Anna för kost och logi vilket även erbjöds på vägen hem.

Måndag den 15 juni

Förmiddagen tillbringades utanför EM-scooters lokaler med intensiv och avancerad mekning. 6 maskiner blev servade och allt från tändning till växellådor togs isär och sattes ihop inom loppet av 4 timmar, (Ett stort tack till samtliga som jobbar på firman, ursäkta om vi stökade till det och blockerade infarten.) På eftermiddagen packades 3 scootrar in i Chevan för att minimera våra färjkostnader och framåt halv sex avgick färjan mot England. I vanlig ordning påbörjades en sanslös kväll ombord.

Tisdag den 16 Juni När vi uppskattade restiden genom England beslöt vi att ta en senare färja över till Irland och biljetterna bokades om. Eftermiddag, ankomst Harwich. M 25 runt London och sedan raka spåret västerut på M 4. Ungefär halvvägs utanför Windsor slog vi upp våra tält för att ta igen lite sömn.

Onsdag den 17 Juni

Uppe relativt tidigt, packade och for iväg. Då Marcello och Jonas hade beställt motordelar från firman Taffspeed passade vi på att ta en liten middagspaus i staden Newport. Väl framme i Newport utsågs en pub som basläger och vi tittade in på Taffspeed. Ägarnas utseende bidrog till allmän förskräckelse, men det erbjöds ett utbud och kunskap av högsta klass. Jonas funderade över nästa månadshyra när han fick se fakturan för sitt beställda TS 1-trimkit. På kvällen fortsatte färden i hällande regn mot Wales. I samband med tankning och vajerbyte mötte vi en trevlig tjomme vid namn Jacob från Lambretta club Nederland, som gärna ville slå följe med oss. Detta var förståndigt gjort. I ösregnet stannade hans Pacemaker ett flertal gånger. Ett inte helt ovanligt problem visade det sig, orsak: gammal tändhatt. Det massiva regnet gjorde att fukt kapillärt sögs in under tändhatten, resultatet: kortslutning. 10 mil avverkades i ösregn och mörker. Anlände trötta och genomblöta till Fishguard. Därefter nattfärja över till Irland med minimal sömn.

Torsdag den 18 Juni

Framme på Irland, den gröna ön. Bristen på sömn och mat gjorde oss på dåligt humör. Vi började därför dagen med en rejäl frukost i Rosslare. Färden gick vidare och efter att ha kört en bit utmed sydkusten mot Cork beslöts att vi skulle vika av i Nordostlig riktning strax efter Waterford för att ta en mindre landsväg som, enligt kartan, skulle vara kortare. Denna väg började mycket bra, vi for igenom pittoreska små byar och förbi vackra slott. Efter ca. 1 mil fick vi känna på det berömda Irländska väglaget. Fruktansvärt, värre underhåll har aldrig skådats. För att våra maskiner ej skulle vibrera sönder, (Bultar och infästningar till framstötdämpare knäcktes) fick vi lov att sänka hastigheten till ett minimum. Njurbälte visade sig vara en god investering. Den totala avsaknaden av vägunderhåll gjorde att vår genväg blev en senväg. På en vägsträcka var det mötande körfältet avstängt eftersom det hade växt igen. Vi for genom byar där byggarbetsplatser och avsaknaden av trottoarer ledde till trafikkaos med fotgängare som korsade gatan i rena vilda västern manér. För oss hänsynstagande svenskar ett kaos utan like.
Vid det här laget träffade vi fler scooterister som hade gjort samma vägval och förbannade detta. Äntligen framme i Millstreet. Då samtliga längtade efter en god natts sömn och dusch hade bokat rum i ett sk. Farmhouse som låg strax utanför Millstreet högt uppe bland bergen. Vi togs emot med en otrolig gästfrihet som vi skulle njuta av hela helgen. Efter dusch och vila for vi så ned till byn som vid det här laget började fyllas på med folk från all världens hörn. Den lilla byn sjöd av aktivitet och scootrarna fyllde sakta upp hela byn. Det blev dock en relativt tidig kväll med middag och ett par pilsner, då vi hade en del sömn att ta igen.

Fredag den 19 Juni

Servering av den första gigantiska frukosten. Vi gjorde oss hemmastadda bland bergen och kopplade av. Marcello tog sina fiskedon och for iväg för att fiska. Medan övriga klubbmedlemmar började se över och polera sina scootrar for jag och Maria ned till festområdet där vi mötte Bosse som anlänt dagen innan.
Vi checkade in på festområdet och fick vårt lilla armband och en välkomstpåse bestående av bl.a. programblad, affisch och T-shirt, Det något ovanlig Runmärket bestod av en magnetplatta att fästa på scootern.
Efter att Lcsthlm´s övriga scootrar hade polerats med Baby Oil (otroligt resultat) och anlände till området, samlades den svenska truppen för att bygga upp ett tältläger. Framåt eftermiddagen fylldes hela området med tält och vi med öl. Kvällens allnighter satte igång med en härlig blandning av Northern 6 t´s och powerpop. Samtliga hade en mycket trevlig kväll.

Lördag den 20 Juni

Försäljningen av souvenirer och scooterdelar påbörjades på området och vi kunde botanisera bland ett brett sortiment av gamla och nya prylar. Under dagen pågick även olika tävlingar som Gymkhana o.s.v. Då våra egna T-shirts och banderoller har blivit lite av en raritet gjorde även LCSTHLM goda affärer.
Framåt kvällen var det så dags för den gemensamma middagen. Med förra årets smått kaotiska middag i färskt minne blev vi denna gång glatt överraskade. En mycket proffsig cateringfirma hade anlitats med god mat och proffsig personal. Prisutdelningen påbörjades och en herre från Rom fick priset för att ha rest längst ifrån. Efter prisutdelningen presenterades de olika nationella klubbarna och Lambretta club Deutschland inbjöd samtliga till nästa års Jamboree som hålls strax utanför Köln. Kvällen fortsatte med dans och allmänt festande in på småtimmarna.

Söndag den 21 Juni

”Ride Out.” Målet var en större Pub strax utanför Killarney. En oändlig ström av scootrar for iväg, väl framme intogs en lätt lunch och en lokal dansgrupp förevisade irländsk steppdans som kompades av traditionell folkmusik.
Eftermiddag: åter i Millstreet. Helgen gick mot sitt slut. Vi tog farväl av gamla och nyfunna vänner och beslöt denna gång enhälligt att ta vägen rakt söderut via Cork utmed kusten mot Rosslare. För er som planerar att semestra på Irland rekommenderas denna otroligt vackra vägsträcka. Framåt natten passade vi på att sova lite strax utanför Rosslare för att dagen därpå ta färjan över till England.

Måndag den 22 Juni

Ankomst till Fishguard. Härifrån fortsatte vi genom ett soligt och vackert Wales. Halvvägs genom England tog vi in på ett litet Fawlty Towers- liknande hotell i Reading.

Tisdag den 23 Juni

Vi tog farväl av Jonas som skulle stanna ett par dagar extra i England och fortsatte vår färd mot Harwich. Anlände ett par timmar före avgång och hade god tid att koppla av på en pub i närheten. Trötta men vid gott mod bordade vi färjan som skulle ta oss till Sverige.

Onsdag den 24 juni

24 timmar senare var vi åter i Göteborg. Vi tog farväl av Jonathan som åkte vidare till Båstad. Marcello och bröderna Richard och Robert nyttjade än en gång Nicklas och Annas gästfrihet och tog sig dagen därpå hem till Stockholm. Jag och Maria stannade kvar i Göteborg.

Här slutade vår reseberättelse. Hela resan gick väldigt bra och de mindre missöden vi råkade ut för på vägen lyckades vi avhjälpa genom gemensam mek.

Medlemmar och fordon från LCSTHLM som följde med till Irland. Körsträcka: Stockholm – Millstreet, t/r cirka 3.400 km.